Menu
Uw Winkelwagen

Instagram-influencers mogen niet langer sigaretten promoten

Sigaretten promoten is verboden reclameEen Influencer is iemand die via social media veel invloed heeft op volgers. Het zijn internet celebrities met meningen en uitingen die serieus genomen worden door een grote groep mensen, waardoor ze voor adverteerders heel interessant zijn om te gebruiken voor marketing en promotie van allerlei producten. Instagram heeft bepaald dat verschillende productcategorieën niet meer gepromoot mogen worden door Influencers waaronder tabaksproducten, e-sigaretten, wapens en alcoholische producten.

Invloed van Influencers

Wanneer Kim Kardashian zegt dat een merk thee haar heeft geholpen met afvallen, dan kan dit merk een enorme omzetstijging tegemoet zien. Dit zegt Kim niet zomaar, daar krijgt ze goed voor betaald. Bij Influencers is de grens tussen aanprijzen en adverteren niet scherp te trekken, en daar maken bedrijven graag gebruik van. Met name producten die wettelijk aan banden liggen via traditionele kanalen kunnen via Influencer marketing toch hun doelgroep bereiken. Instagram heeft hier een stokje voor gestoken, en legt deze web-celebs een aantal beperkingen op.

Vies en gevaarlijk

De productcategorieën die niet meer zijn toegestaan, of beperkt zijn:

  • Tabakswaren zoals sigaretten
  • Elektrische damp artikelen zoals e-sigaretten
  • Vuurwapens
  • Alcoholische producten

Instagram onderzoekt of er een leeftijdsgrens is te bepalen aan het weergeven van berichten. Zo kunnen meerderjarige volgers dit soort content wel te zien krijgen, maar kinderen niet. Op internet is dit lastig te bepalen, veel verder dan een vrijwillige controle of iemand 21+ is komen de meeste websites niet.

Hoeveel invloed hebben Influencers eigenlijk?

Hollywood sterren krijgen al decennia lang jurken en sieraden in bruikleen voor evenementen, dit is een vorm van promotie. Acteurs, muzikanten en andere artiesten worden ook al eeuwenlang ingezet als uithangbord voor producten, dat is niet nieuw. Influencers lijken vaak dichter bij de volgers te staan, met een meer persoonlijke wijze van communicatie. Als jouw favoriete zanger met een e-sigaret afgebeeld wordt zul je wellicht sneller gaan beginnen met dampen. Als het aan Instagram ligt zal deze vorm van promotie stoppen, de vraag is dan waar Influencers nog wél invloed op hebben…