Menu
Uw Winkelwagen

Lidl stopt met verkopen van tabak, nu de andere supermarkten nog

Geen sigaretten meer kopen in supermarktenVanaf 2022 kun je geen sigaretten en andere tabakswaren meer kopen bij de Lidl. Deze keuze is niet opgelegd door de wetgeving, de supermarktketen wil een rookvrije samenleving nastreven. Gaan andere supermarkten en andere winkels mee in dit besluit?

Lidl stopt met tabak verkopen

Het besluit om geen tabakswaren meer te verkopen dateert uit 2018. Hoe komt het dan dat je nog steeds sigaretten en shag kunt kopen bij de kassa? Lidl werkt met langlopende contracten, en mag pas in 2022 stoppen met de verkoop van deze producten. Klanten verschillen van mening over dit besluit, dit geldt ook voor andere supermarkten. Er is geen enkele supermarkt die dezelfde beslissing durft te maken, naast extra inkomsten op tabakswaren kopen klanten ook vaak boodschappen wat goed is voor de omzet.

Benzinestation of tabakswinkel?

Na het tanken een pakje sigaretten kopen, volgens een belangenvereniging van pomphouders zijn tabakswaren goed voor ruim de helft van de inkomsten voor de shop. Zonder sigaretten zouden ze net zo goed de tankshops kunnen sluiten dus. De nieuwe regels in 2020 maken tabakswaren minder zichtbaar, maar rokers weten natuurlijk precies wat ze moeten bestellen.

Is er een alternatief?

Supermarkten en benzinestations kunnen uiteraard overstappen naar de verkoop van e-sigaretten en e-liquids. Dit is wellicht strikt genomen niet gezond, maar wel een alternatief voor roken. Ook elektrische sigaretten en toebehoren mogen niet meer zichtbaar uitgestald worden, volgens onderzoek zouden ze wel minimaal 95% minder schadelijk zijn als tabak sigaretten. Maar merken e-liquid zijn natuurlijk niet zo bekend als Marlboro, Pall Mall of Van Nelle.

Maakt Lidl de juiste keuze?

Je kunt stellen dat producten met veel suiker, vet, zout ook niet gezond zijn, en dat is juist. Maar al deze producten zijn in beperkte mate niet zo schadelijk als roken, en hebben geen directe invloed op de omgeving. Uiteraard zijn er nog volop verkoopkanalen voor zowel tabakswaren als e-sigaretten, online bijvoorbeeld. Lidl maakt hier geen keuze uit economisch belang, maar uit principe. En dat is voor grote bedrijven als deze bijzonder om te zien.